0913 388 688 1

سئویار | سئو سایت اصفهان و آنالیز سئو سایت
سئویار سئو سایت اصفهان ارائه دهنده خدمات سئو سایت, آنالیز سئو سایت, سئو گوگل, سئو فروشگاه اینترنتی,سئو سایت فروشگاهی

صفحه نخست » آموزش » معرفی متاتگ Dublin core و کاربرد آن در سئو

معرفی متاتگ Dublin core و کاربرد آن در سئو

تاریخ:2nd ژانویه 2016
پشتیبانی وب سایت
0
2035

Dublin Core Metadata Initiativ یک حرکت جهانی متن باز است که هدف آن استانداردسازی جهانی اطلاعات در می باشد. این سیستم از متا تگ های html برای معرفی محتویات صفحات وب استفاده میکند. Dublin Core ، صفحات سایت شما را برای حضور بهتر در وب معنایی (Web Semantic) آماده میکند و در صحفات XML، XHTML و HTML قابل استفاده می باشد.

استفاده از متاهای Dublin Core  یا DC می تواند برای سئو سایت مفید می باشد زیرا موتور جستجو  اطلاعات موجود در متاهای DC را تلاشی برای توصیف بهتر محتوای سایت تفسیر می کند اما نمی توان گفت بر رتبه سایت تاثیر مستقیم دارد بلکه این متاها به موتورهای جستجو در درک واضح و آسان کدهای سایت کمک می کند. با توجه به اهمیت ارتباط  در سئو محتوا درونی سایت ، اطلاعاتی که در این متاها استفاده شوند باید برگرفته از محتوای سایت مانند عنوان ، توضیحات و heading و … باشد.

گوگل به طور واضح بی تاثیر بودن متای کلمات کلیدی را اعلام کرد اما برخی از کارشناسان معتقدند که هنوز این متا مورد توجه موتورهای جستجو می باشد . بنابر این استفاده از متای کلمات کلیدی موجود در مجموعه متاهای DC به جای استفاده از متا تگ keyword در کدهای HTML توصیه می شود.

 

ارزش متا تگ ها برای سئو و نحوه استفاده از آن ها

اطلاعات متا تگ ها بخش مهمی از صفحه وب هستند که شامل المان هایی ست که می تواند تاثیر مستقیم بر روی رتبه بندی و نرخ کلیک از نتایج جستجو داشته باشند. بسیاری از وبمستران و طراحان سایت ها از این بخش مهم در صفحه وب آگاه نیستند  به طوری که اغلب نادیده گرفته می شوند و یا از آنها سوء استفاده می شود . به عنوان یکی از قدیمی ترین روش ها در بهینه سازی موتور جستجو داشتن اطلاعات منحصربفرد و چشم نواز و جذاب برای متا دیتاها هنوز هم به عنوان ارزشمندترین استراتژی در سئو هستند.

در واقع این امر می تواند در دنیای Rankbrain مهمتر از همیشه باشد. بر اساس بررسی های کارشناسان Moz برخی از داده های نرخ کلیک ممکن است که یکی از عوامل دخیل در تصمیم گیری گوگل برای نمایش نتایج مرتبط در صفحات جستجو باشد . و البته متادیتاهای بهتر و جذاب تر بیشتر می تواند کاربران را برای کلیک کردن در نتایج جستجو راغب کند.

متا تگ چیست ؟

تگ های متا عناصر HTML هستند که اطلاعاتی در مورد صفحه وب را به موتورهای جستجو و بازدیدکنندگان صفحه ارائه می دهد.

متا دیتا Metadata چیست ؟

متا دیتاها اطلاعاتی هستند که در کدهای Html صفحات وب استفاده می شوند بویژه برای فهم بهتر موضوع صفحات وب توسط موتور جستجو . متا دیتاها شامل تگ عنوان ( <title> )   ، متا تگ توضیحات و متای کلمات کلیدی هستند که البته متا دیتاهای زیادی وجود دارد که تا حدودی در سئو سایت موثرند اما موارد ذکر شده مهمترین و موثرترین متا تگ ها می باشند.

مت کاتس از گوگل تایید کرد که از متا تگ کلمات کلیدی برای مقاصد رتبه بندی سایت استفاده نکنید زیرا هیچ ارزشی ندارد به همین دلیل نادیده گرفته می شود اما برخی از موتورهای جستجو دیگر هنوز از آن استفاده می کنند . اما دو متا تگ دیگرکه در بالا ذکر شد از ارزش بالایی برخودار هستند.

همانطور که بارها گفتیم متا تگ ها باید در تگ head  در بخش هدر سایت جایگذاری شوند . بنابراین اولین عنصری که خزنده های موتور جستجو با آن برخورد کرده و بررسی می کنند این متاها تگ ها هستند.

یکی از راه های که می توانید خیلی سریع متا تگ های html سایت را مشاهده کنید کلیک راست کردن روی صفحه وب و گزینه view page source است که کدهای html سایت را نمایش می دهد و در تگ  head می توانید متاهای سایت را ببینید.

اطلاعات متا تگ ها نه تنها در تصمیم گیری موتور جستجو در ارائه جستجوهای مرتبط کمک می کند بلکه متا تگ عنوان و توضیحات می توانند مواردی باشند که گوگل برای توصیف سایت شما در نتایج جستجو استفاده کند و باعث افزایش نرخ کلیک توسط کاربران شود .

چرا باید به متا تگ های html توجه کنیم ؟

متا تگ ها در کنترل شما هستند اما همه وبمستران از مزایای آنها استفاده نمی کنند. در ابتدای مقاله اشاره کردیم که اغلب ارزش این متاها توسط وبمستران نادیده گرفته می شود . در ادامه به موارد مهم راجب متا دیتاها خواهیم پرداخت .

به طور کامل نادیده گرفته می شوند . گاهی اوقات این متاها توسط وبمستران دست نخورده باقی می مانند در نتیجه گوگل و دیگر موتورهای جستجو به طور خودکار بخشی را برای اطلاعات متای سایت ایجاد می کنند که بهترین حدس موتورهای جستجو از متا تگ عنوان و تگ توضیحات سایت بر اساس تحلیل صفحه خواهد بود و این  ممکن است توضیحات ایده آلی برای سایت شما نباشد.

سوء استفاده از متا تگ ها . مدیریت سایت ها برای تمامی صفحات سایت اطلاعات یکسانی درج می کنند . از طرفی دیگر به امید بدست آوردن رتبه بهتری و ارتقای رتبه سایتشان به صورت کاملا غیر استاندارد کلمات کلیدی زیادی را در این تگ ها درج می کنند . و برخی دیگر هنوز هم عنوان و یا توضیحات نامناسبی دارند که هیچ جذابیتی در مورد کلیک واقع شدن در نتایج جستجو ندارند.

متا تگ های مهم در سئو

یکی از کلیدی ترین ابزارهای سئو متا تگ ها هستند. متا تگ ها داده هایی هستند که محتوای وب سایت را توصیف می کنند و جهت معرفی  وب سایت به ربات های موتورهای جست و جو برای طبقه بندی و ایندکس نقش مهمی را ایفا می کنند. در اینجا در مورد متا تگ های مهم در سئو توضیح می دهیم.

متا تگ Title

تگ عنوان یک از المان های اطلاعات متاها است که به طور مستقیم در صفحات وب مرتبط جستجو و رتبه بندی آن در نتایج جستجو تاثیرگذار است .

 

</”meta  name=”dc.title”  content=”a title>

نکاتی جهت درج عنوان بهینه برای سایت :

-قراردادن کلمات کلیدی اصلی در ابتدای عنوان

-رعایت محدودیت ۷۰ کاراکتری برای بهینه کردن عنوان

-سازماندهی کلمات کلیدی مهم در عنوان به طور طبیعی

-استفاده از عبارات کلیدی منحصربفرد

-استفاده از کارکترهای جداکننده برای خوانایی بیشتر

-مورد هدف قراردادن مخاطبان سایت نه تنها موتور جستجو

در تصویر زیر می توانید نمونه ای از عنوان صفحه را در نتایج جستجو مشاهده کنید :

متا تگ عنوان

متا تگ Subject

 تگ Subject شامل کلمات کلیدی یا عبارت است که با عنوان ، توضیحات و محتوای صفحه مرتبط می باشند در واقع همان جایگزین مناسب برای متاتگ کلمات کلیدی است.

</”meta   name=”dc.subject”   content=” keywords or key phrases>

 

متا تگ description

متا دیسکریپشن یا متا تگ توضیحات مانند یکی از متا تگ های مهم در سئو است که به طور معمول استفاده می شود شامل چکیده ای از محتوای صفحه می باشد.

</”meta   name=”dc.description”   content=”A description of the content>

کجا باید تگ توضیحات را درج کنیم؟

همانطور که قبلا هم اشاره کردیم متای توضیحات باید در تگ head نوشته شود :

 <head>

<”توصیفی جامع و کوتاه از محتوای صفحه”=meta  name=”description”  content>

<head/>

اگر سیستم مدیریت محتوایتان وردپرس است و افزونه های سئو مانند Yoast SEO برای بهینه سازی مطالب سایتتان استفاده می کنید ، می توانید توضیحات متای خود را در بخش “متای توضیحات” اضافه کنید و نحوه نمایش آن را در نتایج جستجو مشاهده کنید.

متا تگ توضیحات در افزونه سئو

چرا متای توضیحات مهم است؟

متای توضیحات می تواند بر تصمیم جستجوگر برای این که روی محتوای شما در نتایج جستجو کلیک کند یا نه تاثیرگذار باشد. هرچه توضیح شما جذاب تر و مرتبط تر باشد ، احتمال بیشتری برای انتخاب محتوای شما و کلیک کردن کاربر وجود دارد.

آیا تگ Description یکی در رتبه بندی وب سایت نقش دارد؟

گوگل اعلام کرده است که متا تگ Description یک سیگنال رتبه بندی محسوب نمی شود اما کیفیت توضیحات یک صفحه نرخ کلیک مطلب و افزایش بازدید را تحت تاثیر قرار می دهد ، بنابراین مهم است که بصورت هوشمندانه از آن استفاده نمایید.

تست و تجربه. متای Descriptions در جذب و هدایت بازدیدکنندگان به سایت شما تاثیرگزار است . فرمت های مختلف متا تگ توضیحات را برای ارتقای CTR بررسی و تجربه کنید. می توانید با تجربه نکات فوق الذکر و رعایت تکنیک های سئو شاهد تغییرات جایگاه وب سایتتان در نتایج جست وجو شوید. با توجه به استراتژی های جدید گوگل بدون استفاده از متا تگ توضیحات هم موفقیت در سئو بدست خواهد آمد اما با استفاده درست از این متا شانس بیشتری در پیشرفت سئو وب ساتتان خواهید داشت.

چگونه یک تگ توضیحات خیلی خوب بنویسیم؟

چک لیست متا تگ توضیحات 

کلمات کلیدی : مطمئن شوید مهمترین کلمات کلیدی مرتبط با صفحه را در تگ توضیحات نوشته باشید. اغلب موتورهای جستجو این کلمات را در متای توضیحات برجسته نمایش می دهند.

خوانا بنویسید : رعایت این نکته ضروری است . توضیحات صفحه را کاملا طبیعی و قابل خواندن بنویسید. تکرار کلمات کلیدی مشابه و عدم رعایت تراکم کلمات کلیدی (Keyword stuffing) نه تنها به موتور جستجو کمک نمی کند بلکه باعث می شود تا موتور جستجو محتوای شما را اسپم شناسایی کند.

متای توضیحات را به عنوان یک تبلیغ برای محتوای خود بنویسید. توضیحات صفحه باید با محتوای آن مطابقت داشته و درعین حال جذاب نیز باشد تا جستجوگر را به راحتی جذب کند.

طول متای توضیحات : شرح این متا نباید از ۱۶۰ کاراکتر بیشتر شود (اگرچه اخیرا گوگل در حال آزمایش کردن طول بیشتری برای متا تگ توضیحات است) . توضیحات طولانی توسط گوگل برای نمایش در لیست نتایج جستجو برش داده می شوند ، بنابراین دقت کنید که کلمات کلیدی مهم را در ابتدای متا بنویسید.

متای توضیحات تکراری ننویسید! مانند تگ عنوان ، توضیحات هر صفحه نیز باید منحصر بفرد باشد . گوگل ممکن است شما را به دلیل درج توضیحات تکراری جریمه کند.

استفاده از rich snippets : با استفاده از schema markup می توانید عناصر و اجزای بیشتری به بخش توضیحاتی که در نتایج جستجو برای سایتتان نمایش داده می شود برای بهتر دیده شدن استفاده نمایید. برای مثال : نمایش رتبه بندی محتوا با تعداد ستاره ها ، رتبه بندی مشتری، اطلاعات محصول و …

متا تگ Type

نمایانگر نوع محتوای بکار رفته در صفحه می باشد مانند Text,Image,Sound .

</”meta   name=”dc.type” scheme=”DCMIType”   content=”Text>

 

متا تگ Source

 این تگ منبع اصلی نوشته را نشان می دهد ، برای مثال می تواند به یک صفحه از کتاب یا یک سایت اشاره کند.

</”meta   name=”dc.source”   content=”http://www.your-domain.com>

 

متا تگ Relation

 این متا تگ اشاره می کند که محتوا صفحه چه بخشی ، فرمت یا نسخه ای از مرجع می باشد.

</”meta   name=”dc.relation”   content=”http://www.second-domain.com>

 

متا تگ Coverage

 این متا برای نمایش اطلاعات مکانی ، جغرافیایی و زمان استفاده می شود.

</”meta   name=”dc.coverage”   content=”Houston, TX, 18th Century or 2009-2012>

 

متا تگ Creator

 این تگ شامل نام نویسنده یا شرکت یا سازمان ارائه دهنده محتوا یا مقاله می باشد.

</”meta   name=”dc.creator”   content=”Administrator>

 

متا تگ Language

 در این بخش زبان محتوای صفحه مشخص می شود. برای صفحاتی که شامل زبان های گوناگون هستند میتوان با استفاده از کاما زبان های اصلی را از یکدیگر جدا کرده و براساس ترتیب اهمیت معرفی نمود. مانند: fa,en,ar

</”meta   name=”dc.language”   content=”UK>

 

متا تگ Publisher

 این تگ شامل نام فرد یا سایت منتشرکننده و سازنده محتوا است.

 

متا تگ Contributor

 این تگ شامل نام فرد یا سازمانی است که در تهیه این محتوا کمک کرده است.

 

متا تگ Right

 حقوق مالکیت معنوی ، کپی رایت و منابع و سرویس های دیگر باید در این قسمت تعیین شود که می تواند شامل متن یا یک لینک باشد.

 

متا تگ Date

 این تگ شامل زمان انتشار یا آخرین بروزرسانی صفحه در سایت خواهد بود و فرمت آنYYYY-MM-DD یا YYYY-MM یا فقط شامل YYYY است.

 

متا تگ Format

 در این تگ باید نوع رسانه ، تصاویر یا ابعاد محتوای صفحه را مشخص کرد. ابعاد شامل سایز و طول می باشد.

image/gif,50×512 pixels

متا تگ ربات گوگل googlebot

این متا تگ مختص ربات موتور جستجوی گوگل می باشد که در صورتی که بخواهیم بطور مستقیم به ربات گوگل درخواست دهیم از دستور زیر استفاده می شود در حالی که دستوراتی که در بالا ذکر شد شامل تمامی موتورهای جستجو می باشد.

</”meta name=”googlebo” content=”noarchive>

متا تگ کپی رایت و یا حق چاپ و نشر copyright

این متاتگ شامل تاریخ و کپی رایت سایت باشد.  البته این تضمینی  برای محافظت از محتوا سایت شما در برابر سواستفاده گران نیست.

</”meta name=”copyright” content=”your copyright text here>

متاتگ Open Graph

سری  متا تگ های Og سایت را بطور کامل تر و دقیق تر به موتور جست و جو معرفی می کنند. مهم ترین کاربرد این تگ ها این هست که وقتی مطلبی از سایت به اشتراک گذاشته میشود (فیسبوک ، توییتر و …) اطلاعاتی که به این متا تگ ها اختصاص داده شده نمایش داده می شوند.

</ “زبان سایت”=meta  property=”og:locale”  content>

</ “نوع صفحه شما (وبلاگ ، وبسایت…)”=meta property=”og:type” content>

</”عنوان سایت “=meta property=”og:title”  content>

</”نمایش توضیح سایت یا وبلاگ”=meta property=”og:description” content>

</” لینک سایت “=meta property=”og:url” content>

</”نام سایت”=meta property=”og:site_name” content>

متا تگ viewport

Viewport بخشی از یک صفحه وب است که برای کاربران قابل مشاهده است. HTML5 راهی را برای وب مسترها برای کنترل این قسمت از سایت فراهم کرد. این را می توان از طریق متا تگ viewport انجام داد.
در واقع با متا تگ viewport با تغییر سایز دستگاه کاربر (تلفن همراه، تبلت، کامپیوتر) ظاهر صفحه وب تغییر می کند. این دلیل تغییر طرح‌بندی صفحه وب و منوها در موبایل و حذف برخی بخش‌های غیر ضروری است. همه اینها از طریق متا تگ viewport و تحت کنترل و انتخاب مدیر سایت انجام می شود.

 

متا تگ کلمات کلیدی keywords

متا تگ  keyword که مشخص کننده کلمات کلیدی است نمایانگر کلمات شاخصی است که در یک صفحه استفاده شده و مرتبط با مطالب صفحه است. کلمات موجود در این متا باید با  ( ,)  از هم جدا شوند. لازم به ذکر است که گوگل سال ۲۰۰۹ اعلام کرده است که این متا تگ را نادیده می گیرد اما خیلی از وبمستران هنوز هم از آن استفاده میکنند زیرا ممکن است هنوز مورد توجه موتورهای جستجو دیگر باشد.

< ” …,meta name=”keywords” content=”keyword1, keyword2, keyword3 >

 

استفاده از کلمات کلیدی در متای توصیحات :در حالی که این تگ تاثیر مسقیمی بر رتبه بندی سایت ندارد اما کلمات کلیدی استفاده شده در آن در نتایج جستجو پررنگ تر و یا به عبارتی دیگر Bold نمایش داده می شوند که این خود می تواند به پیشرفت CTR کمک کند. CTR تعداد کلیک هایی است که سایت شما با هر بار نمایش در نتایج جستجو توسط کاربران بدست می آورد و تاثیر بسیاری در رتبه بندی سایت شما از نظر نیز خواهد داشت.

با قراردادن کلمات کلیدی در ابتدای متای Descriptions آن را بهینه سازی کنید. محدودیتی برای استفاده از کلمات کلیدی در متای توضیحات وجود ندارد اما بهتر است افراط نکنید و از کلمات مرتبط و منحصربفرد در هر متا استفاده کنید تا هر صفحه برای یک کلمه خاص رتبه بندی شود.

 

متا تگ کلمات کلیدی و تاثیر آن در سئو سایت

سوالات متداولی راجب به اهمیت متا تگ کلمات کلیدی در سئو سایت مطرح می شود و بسیاری از وبمستران تلاش می کنند تا کلمات کلیدی مورد هدف سایتشان را در آن قرار دهند. دیدگاه های موتورهای جستجو در این رابطه متفاوت است که به بررسی آنها می پردازیم.

 

دیدگاه گوگل

Matt Cutts ، یکی از مدیران گوگل در بلاگ وبمستر مطلبی را مبنی بر بی تاثیر بودن متا تگ کلمات کلیدی ، در سپتامبر ۲۰۰۹ منتشر کرد و به بسیاری از سوالات کاربران در این زمینه پاسخ داد.

Matt Cutts: گوگل از متا تگ کلمات کلیدی (keywords) در رتبه بندی نتایج جستجو استفاده نمی کند.

” گوگل به عنوان مشهورترین و پراستفاده ترین موتور جستجو متاهای بسیاری را میشناسد و از آنها استفاده می کند مانند متای توضیحات که در نتایج جستجو به کاربر نمایش داده میشود اما از متای کلمات کلیدی در رتبه بندی نتایج جستجو استفاده نمیکند در واقع هیچ تاثیری بر سئو سایت نخواهد داشت.

در گذشته صفحات وب فقط براساس محتوایشان رتبه بندی می شدند و عوامل که به نام سئو خارجی سایت شناخته می شوند مانند لینک های ورودی تاثیری در سئو سایت نداشتند. زمانی که متا تگ کلمات کلیدی به مکانی برای نوشتن کلمات غیرمرتبط با محتوا وب سایت تبدیل شد ، گوکل تصمیم به نادیده گرفتن متا تگ کلمات کلیدی گرفت.

Matt Cutts همچنین اضافه کرد که ممکن است گوگل در آینده در تصمیم خود تجدید نظر کند و از تگ کلمات کلیدی استفاده کند ولی احتمال آن کم است. گوگل سالهاست که این تگ را کنار گذاشته است و نیازی به تغییر در سیاست خود نمیبیند.

 

دیدگاه یاهو

یاهو اعلام کرده است چیزی که در الگوریتم یاهو تغییر کرده این است که ما هنوز متای keywords را ایندکس می کنیم و این متا در رتبه بندی صفحات اهمیت دارد.

کلمات که در هر بخش از مطلب مانند بدنه ، عنوان ، توضیحات و anchor text ها استفاده می شوند تاثیر بیشتری در رتبه بندی خواهند داشت نسبت به زمانی که همین کلمات مجددا در متای کلمات کلیدی ظاهر شوند که هیچ تاثیری در افزایش رتبه بندی مطلب نخواهد داشت. بنابراین استفاده از keyword stuffing در تگ کلمات کلیدی هیچ کمکی به فراخوانی دوباره صفحه و رتبه بندی آن در نتایج جستجو نمیکند.

با این حال هنگامی که هیچ سیگنتا رتبه بندی دیگری وجو نداشته باشد ، کلمات منحصربفردی که که فقط در متای کلمات کلیدی یک مطلب ظاهر شده باشند ، می تواند در فراخوانی دوباره آن استفاده شوند.

به طور خلاصه می توان گفت یاهو از متا تگ keywords به عنوان آخرین راه برای تصمیم گیری در رتبه بندی یک صفحه هنگامی که هیچ عامل رتبه بندی دیگری در صفحه یافت نشود استفاده خواهد کرد.

 

دیدگاه Bing

بر اساس گفته Duane Forrester ، Bing دیدگاهی مشابه دیدگاه یاهو دارد و اعلام کرده است که keywords meta tag یک سیگنال از هزاران سیکنال رتبه بندی است که ما برای رتبه بندی تجزیه و تحلیل می کنیم ، اما سواستفاده از این متا می تواند تاثیر عکس در سئو سایت داشته باشد.

 

آیا شما هم به دنبال بهبود سئو سایت خود هستید؟ آیا از اعمال تغییرات جهت افزایش بهینه سازی وب سایت خود تردید دارید؟  سئو و بهینه سازی سایت خود را با اطمینان خاطر به سئو سایت اصفهان سئویار بسپارید.

درباره نویسنده :
پشتیبانی وب سایت

برچسب ها

مطالب مرتبط

ارسال دیدگاه

*    

*