0913 388 688 1

سئویار | سئو سایت اصفهان و آنالیز سئو سایت
سئویار سئو سایت اصفهان ارائه دهنده خدمات سئو سایت, آنالیز سئو سایت, سئو گوگل, سئو فروشگاه اینترنتی,سئو سایت فروشگاهی

صفحه نخست » آموزش » نقشه سایت sitemap

نقشه سایت sitemap

تاریخ:28th نوامبر 2015
پشتیبانی وب سایت
2492

یکی از مهم ترین اقداماتی که برای بهبود محتوای خود و بهبود سئوی خود باید انجام دهید، استفاده از سایت مپ یا Sitemap است. گوگل با مشاهده نقشه سایت می تواند موضوع اصلی سایت را بهتر درک کند، این به سئو کمک زیادی می کند.

 

سایت مپ یا Sitemap  چیست؟

Sitemap برای کاربر و موتورهای جستجو به سادگی این امکان را فراهم می آورد تا صفحات مختلف وب سایت شما از طریق آن قابل ارجاع و دستیابی باشند. معمولا sitemap ها شامل کل صفحات و یا حداقل مهمترین صفحات یک سایت می باشد و این امر برای کاربر و موتور جستجو مفید است. برای کاربر از این جهت که sitemap به عنوان یک فهرست و راهنما برای سایت عمل می کند، عمل رسیدن به صفحات دلخواه را آسان می نماید و برای موتور جستجو از این لحاظ که به آدرس دهی شدن سریع و قابل فهم آسانتر وب سایت ، توسط خزنده کمک می نماید.

 

چرا باید از نقشه سایت استفاده کنیم؟

خودتان را به جای گوگل بگذارید. فرض کنید سایتی با صفحات زیاد وجود دارد. اگر سایت نقشه نداشته باشد، خزنده ها ممکن است صفحات را از دست بدهند و ایندکس نشوند. با استفاده از این Sitemap شما به موتورهای جستجو هدایت می شوید و تمام صفحات خود را به گوگل ارسال می کنید.

همچنین ممکن است سایت شما جدید باشد و هنوز لینک سازی داخلی و خارجی را به درستی انجام نداده باشید. خزنده ها نمی توانند به صفحات بدون پیوند دسترسی پیدا کنند. مسیری که این خزنده ها برای رفتن به صفحات دیگر از آن استفاده می کنند پیوند هستند. با نقشه سایت، می توانید به صفحاتی که لینکی به موتورهای جستجو ندارند، URL نیز بدهید.

 

Sitemap های سنتی

Sitemap سنتی یک صفحه وب HTML است که شامل لینک هایی به صفحات گوناگون وب سایت می باشد. معمولا برای اینکه عمل خواندن و پیدا کردن صفحات آسانتر صورت پذیرد از گروه بندی موضوعی لینک صفحات مختلف سایت استفاده می نمایند. این نوع sitemap ها عموما برای کمک به کاربر در امر هدایت طراحی شده اند و از طرفی بازاریابان موتور جستجو به تجربه متوجه نتایج مثبت استفاده از اینگونه sitemap ها در تسریع و بهبود بررسی سایت توسط موتورهای جستجو گردیده اند.

 

در گذشته موتورهای جستجو به صورت عمقی مطالب سایت ها را بررسی نمی کردند و وجود sitemap های سنتی تا حدودی سطح بررسی را عمیق تر نموده و از طرفی به کاربران کمک می نمود سریع تر به این صفحات دست پیدا کنند. امروزه هرچند تا حدودی موتورهای جستجو این ضعف را جبران نمودند ولی نقش نقشه سایت های سنتی در تسریع بررسی سایت ها توسط آن ها مشهود است. از طرفی با توجه به این که در سایت مپ های سنتی به صفحات سایت لینک وجود دارد خود این امر باعث بهبود رتبه سایت می گردد .

 

Sitemap های موتور جستجو

این نوع sitemap ها برای کمک به موتورهای جستجو به منظور آدرس دهی کردن یک وب سایت طراحی شده اند و برای کاربر استفاده ای ندارند. درصورتی که محتویات سایت تغییر یابد ، برای یک خزنده وب هفته ها طول می کشد تا بدون هیچ کمکی از تغییرات نکته برداری کند ، بعلاوه اگر در ساختار مسیردهی وب سایت ، صفحه وب به جایی ارجاع داده نشود، آن صفحه آدرس دهی نخواهد شد ولی با این گونه sitemap ها این تغییرات به صورت خودکار و در اسرع وقت به اطلاع موتور جستجو می رسد. این نمونه از سایت مپ ها با فرمت XML تهیه می شوند و با نسخه HTML که در بالا بررسی کردیم کاملا متفاوت است و با نام پیش فرض sitemap.xml در مسیر اصلی سایت قرار دارد.

ما ضمن استفاده از sitemap های موتورهای جستجو (XML) توصیه می نماییم از sitemap های سنتی (HTML) نیز استفاده نمایید زیرا اینگونه sitemap ها شامل لینک های داخلی هستند که sitemap های موتور جستجو فاقد آن هستند.

 

نحوه ساخت نقشه سایت

با جستجوی عبارت “Online Sitemap Generator” در گوگل می توانید فهرستی از سایت های آنلاین که تولید نقشه سایت رایگان ارائه می دهند را مشاهده کنید. این سرویس آدرس سایت را دریافت کرده و در زمان کوتاهی فایل XML نقشه سایت sitemap سایت را تولید می کنند.

یا از روش زیر برای ارسال نقشه سایت به گوگل استفاده کنید:

-با ابزار Sitemap Search Console یک نقشه سایت ثبت کنید

-از افزونه های مختلف وردپرس مانند افزونه yoast یا All in One Seo Pack استفاده کنید

-نقشه سایت: http://example.com/sitemap_location.xml را به فایل robots.txt خود اضافه کنید تا مسیر نقشه سایت را مشخص کنید.

 

معرفی sitemap سایت به موتورهای جستجو

برای معرفی نقشه سایت می توانید از robots.txt استفاده کنید. همچنین ابزار مدیریت وب سایت گوگل (Google Webmaster Tools ) نیز امکان افزودن و مدیریت و بررسی نقشه سایت یا نقشه سایت ها را دارد.

 

ساختار فایل sitemap.xml

Sitemap.xml می تواند به شکل زیر باشد:

<?xml version=”۱٫۰” encoding=”UTF-8”?>

<“urlset xmlns=”http://www.google.com/schemas/sitemap/0.84>

<url>

<loc>http://www.cristisan.com</loc>

<lastmod>2006-09-17</lastmod>

<changefreq>weekly</ changefreq >

<Priority>0.5</ Priority >

</url>

</urlset>

 

این فایل برای هر URL که می خواهید بیان نمایید و صفحه شما آن را دارا باشد یک عنصر <url> را شامل می باشد . فرزندان این عنصر دارای مفاهیم زیر می باشند:

<loc> این برچسب URL را تعیین می کند.

<lastmod> تاریخ آخرین تغییرات را برای URL مشخص می کند که به فرمت YYYY-MM-DD نوشته می شود.

<changefreq> به گوگل اطلاع می دهد که صفحه چند وقت یکبار تغییر می کند. مقادیر ممکن always , hourly , daily , weekly , monthly , yearly , never می باشند.

<priority> میزان اهمیت صفحه در نقشه سایت شما را مشخص میکند. این مقدار عددی بین ۰٫۰ و ۱٫۰ می باشد.

 

تگ استفاده شده در نقشه سایت

تگ : URLمحتویات صفحه
تگ loc : پیوند صفحات
تگ :  Lastmodاطلاعات تغییر صفحه
تگ : Changefreqفاصله زمانی تغییاتر صفحه
تگ priority:  میزان اهمیت صفحه
با انتخاب این تگ ها و ایجاد تغییرات کوچک در آنها می توانید با توجه به فعالیت رقبای خود اهمیت صفحات خود را کم یا زیاد کنید.

درباره نویسنده :
پشتیبانی وب سایت

برچسب ها

مطالب مرتبط

ارسال دیدگاه

  1. سئو تبریز گفت:

    […] طور که در مقالات قبلی ذکر کردیم دو نوع نقشه سایت وجود دارد ، سنتی و سایت مپ های موتور جستجو که افزودن هر […]

*    

*